Bestig Skarsfjället 1595 m ö.h.

Mäktiga Skarsfjället visar stolt upp sig när man kör in till Ramundberget. Är du redo för en utmaning? Börja din vandring från hotellet och upplev otroliga vyer genom dalgången, förbi vattendragen och från toppen.

Turens längd

Sträckan att vandra är ca 3,5 mil tur och retur om utgångspunkt är från Ramundbergets bykärna, från fjällparkeringen i närheten av Slättansvallen blir turen istället ca 3 mil tur och retur. Det är en rejäl vandring att gå som ett dagsprojekt så ett tips är att planera in en tältnatt längs sträckan för att kunna njuta maximalt av vandringen och inte känna någon stress. Vandrar du under första delen av sommaren är det givetvis ljust länge på kvällen och har du god fysik går det självklart bra att hinna sträckan på en dag.

Hitta dit

Starta din vandring från Ramundbergets fjällgård och följ bilvägen som går mot Skarsfjället. Här finns två val, antingen viker man ner mot bron och Ljusnan till höger efter ca 200m för att sedan fortsätta vandringsleden som går mot ”Klinken”, eller så fortsätter man på bilvägen en bra bit till framåt. Efter drygt 3 km längs bilvägen finns en parkering (Slättansvallen på kartan) och du ska nu vika ner höger där det står skyltat mot ”Klinken”. Har du tillgång till bil går det givetvis bra att köra ända fram till den här parkeringen och betala en vägavgift längs med sträckan där det går utmärkt att betala med Swish.

Efter att ha nått hållpunkten ”Klinken” fortsätter man nu vidare mot Guldturen Tvärån. Här leder en fantastisk stig som slingrar sig längs med Ljusnan som så småningom korsas utav Tvärån. Vik av från Ljusnan och följ sedan Tvärån hela vägen upp till trädgränsen där du bjuds på fantastiska vattenfall och badmöjligheter längs stigen. Perfekt för en matpaus och ett dopp om det är en varm dag!

Nu börjar lite mer utmanade terräng! Efter att du nått trädgränsen fortsätter du nu längs med vattendraget och följer det hela vägen fram till foten av Skarsfjället. Det mäktiga fjället visar nu upp sig med pampig karaktär och målet blir nu ännu tydligare framför dig. Efter nästan 4 km vandring når du äntligen foten av berget och vandringen uppför börjar nu. Ett tips är att ta sig upp genom ”öppningen” av massivet och vandra mot tjärnen som ligger i grytan av fjället (håll koll på kartan och gå mot den vänstra tjärnen på berget, det finns nämligen två stycken). Lättast är nu att vandra längs med tjärnen och sedan förbi bäcken upp mot toppen. För att undvika en alltför brant terräng med stora stenar är rekommendationen att gå runt toppen och försöka göra själva toppbestigningen från nordvästra sidan. Nu är det inte långt kvar till toppen och var beredd på en makalös utsikt! När toppen är bestigen vandrar du sedan samma väg som du kom tillbaka mot dalgången.

Packa rätt

Det är en lång fjällvandring och fysiskt krävande om man vill ta sig hela vägen till toppen. Se till att ha med ordentligt med energi i form av mycket mat, snacks och dryck. En sommar med en normal vattennivå går det utmärkt att fylla vattenflaskor längs med alla bäckar och åar. Ett tips är att ha med en termos med varmt vatten/kaffe om det är en kyligare dag, väl uppe på berget kan det bli ganska kallt och då är det alltid bra att ha med varm dryck!

Gällande kläder är det alltid säkrast att ta med förstärkningsplagg i form av vindplagg/skalkläder för att stå emot regn och hårdare vindar. En extra tröja brukar också uppskattas då det som sagt kan bli något kyligare upp mot toppen, en tunn mössa och tunna vantar kan även vara en rekommendation. Se till att ha på dig rejäla vandringskängor då vissa partier kan vara mycket blöta uppe på kalfjället, samt att det är snällt mot fötterna att ha ett bra stöd när du passerar stenpartier på berget.

Karta och kompass är alltid ett måste och ett tips är att även ladda ner ”Fjälkartan” som app till din telefon.

Övrigt bra-att-ha är:

• Första hjälpen kit
  • Solskyddsfaktor & solglasögon
  • Myggmedel
  • Skavsårsplåster
  • Power-bank till din telefon

Genomförs vandringen med en planerad tältnatt under sträckan tillkommer givetvis all utrustning för det också. Tveka inte på att prata med vår kunniga personal på Topsport för mer information om tältutrustning!